Happy Talent
10 maart

Woensdag hebben we met alle groepen onze kunsteweken geopend met als thema HAPPY TALENT!! We openden ons thema in de podiumzaal met gesprekjes tussen 2 kinderen uit de ‘maatjesgroepen’ die gesprekjes gingen over ‘je talent’ en ‘dat waar je blij van wordt’. De oudere kinderen stellen de vragen a.d.h.v. een praatblad.

Daarna gaven de kinderen elkaar een handdruk met daartussen een stukje klei. Van al deze afdrukken van al onze kinderen en collega's wordt een mooi werk gemaakt o.l.v. kunstenares Inge Bollen.

De komende weken staat dit kunstthema dus centraal. De groepen 5 t/m 8 werken 6 donderdagmidagen in ateliers o.l.v. collega's en kunstenaars en de groepen 1 t/m 4 werken in hun eigen groep aan mooie processen met een kunstenaar.

Vrijdag had het een team een studiedag. Tijdens de studiedag zijn we onder leiding van externen verdiepend met lezen en begrijpend lezen aan het werk gegaan. Samen hebben we gevierd wat er nu al allemaal zichtbaar is wat de betrokkenheid bij onderwerpen voor de kinderen vergroot. Collega’s spreken met elkaar bouw doorbrekend zodat er van en met elkaar geleerd wordt en dit elkaar inspireert. Hoe mooi is het als je dan hoort dat een 6 jarige vanzelfsprekend bedenkt te schrijven over het thema kunst als de opdracht ‘schrijf een verhaal is’.

We hebben weer geleerd dat een pittige tekst voor kinderen zo leerzaam kan zijn, want dan wordt het denken volledig aangeboord.

Collega’s zijn in kleine groepen aan de hand van verschillende onderwerpen in gesprek gegaan over het handelen van de leerkracht: wat zet jíj in om die aarzelende lezer ook gemotiveerd voor een boek te krijgen? Over leesgesprekken, leesportfolio, filmpjes, werkvormen die begrijpend lezen bevorderen, we zijn weer enorm geïnspireerd!

De leerwinst zal wel weer zichtbaar zijn bij het volgende thema voor alle kinderen!

Na deze fijne zinvolle studiedag hebben we zin in het weekend en wensen we jullie ook een fijn weekend!

bijlage: week van de lentekriebels