Onze school

De Uilenbrink heeft al sinds 1977 een prominente plek in het Veghels onderwijs. Als onderdeel van Stichting SAAM mochten we, nadat we al jaren uit onze jas waren gegroeid, een nieuw gebouw gaan plaatsen.

Samen met Thomas Architecten ging het team aan de slag. Van grootse dromen gingen we steeds meer naar een concreet ontwerp en nu staat het er!

Vanaf 17 mei 2021 in gebruik genomen door onze leerlingen en ons fijne team: een duurzaam gebouw, waarin we samen kunnen leren, kunnen ontdekken, kunnen vieren, kunnen spelen, kunnen samenwerken en waar we midden in de wijk toch in de natuur zijn.

Een gebouw dat rust uitstraalt zodat al onze kunst extra mooi zichtbaar is. Waarin het podium, met prachtige tribunetrap een centrale plek heeft. Waar zelfs een handvaardigheid/techniek lokaal is. En waar op de leerpleinen iedereen elkaar kan vinden om van en met elkaar te leren.

Duurzaam

Obs de Uilenbrink is een duurzaam schoolgebouw.
Het gebouw heeft een zeer laag energieverbruik; het is namelijk niet alleen gasloos maar ook nul op de meter. Het project maakt onderdeel uit van het innovatieprogramma ’Aardgasvrije en Frisse Basisscholen’ van Platform31. De school wordt verwarmd en gekoeld met de laatste technieken. Het duurzaam installatieconcept bestaat uit een seizoenbuffer waar d.m.v. collectoren warmte in opgeslagen wordt. Koelen kan d.m.v. een pulsbron van 9m3 (met retourbalans). Het dak is vol gelegd met zonnepanelen. Het gebouw heeft geen warmte of koude opwekkingsapparaten (extra lage onderhoudskosten!). Door middel van regeltechniek en mengpompen wordt het klimaat in het gebouw aangestuurd. Het gebouw heeft een GPR-score van 8 en voldoet aan frisse scholen B. Het gebouw heeft een compacte opzet en maakt optimaal mogelijk gebruik van natuurlijke principes zoals lichtinval (oriëntatie!), vrije koeling en warmte-accumulatie. Alle gevelmaterialen zijn volledig onderhoudsvrij en door een deel van de bouwmuren te laten staan springen we duurzaam om met onze beschikbare materialen (circulair). Daken zijn voorzien van een groen dak-systeem. Vloerafwerkingen zijn volledig cradle to cradle en dienen in de toekomst weer als nieuwe grondstof.

Kiss & Ride

Om onze omwonenden zo min mogelijk te belasten met het verkeer van en naar onze school, hebben we een Kiss & Ride zone. In de ochtend en aan het einde van de schooldag gaan de poorten hiervoor open.

Tijdens schooltijd is deze zone een onderdeel van ons plein. Fijn als bij het gebruik van de Kiss & Ride de instructies van ons personeel worden opgevolgd.

Nog fijner wanneer u zo weinig mogelijk met de auto naar school komt!

swipe voor meer foto's:

Diverse filmpjes uit onze bouwperiode: