veilig weer naar school week
15 november

De ‘Veilig weer naar school week’

De herfst is weer begonnen. Tijd voor kouder weer, kortere dagen én ook: fietsverlichting. Door de drukte van alledag vergeten we het weleens om de fiets van jezelf of je kind na te lopen. Dan is het opeens eind oktober, gaat de wintertijd in en werkt de verlichting niet.

Daarom zijn we in deze week na de herfstvakantie gestart met de actie ‘Veilig weer naar school week’. De kinderen van de groepen 5 zijn op pad gegaan met spuitverf om op verschillende plekken het logo met “ZET JE LICHT AAN!” te spuiten. Zo wordt iedereen eraan herinnert om de fietsverlichting aan te zetten.

Weet jij al waar je bij fietsverlichting op moet letten?

Met goede fietsverlichting zien andere weggebruikers niet alleen jouw kind goed, ook signaleert hij of zij zelf beter wat er op straat gebeurt. Controleer de tweewieler daarom op onderstaande punten:

• Kleur: het voorlicht moet wit of geel zijn, achter is alleen rood licht toegestaan.
  • Schijnrichting: het fietslicht moet altijd recht voor- of achteruit schijnen.
  • Locatie: losse lampjes kun je bevestigen aan het stuur of op je bovenlichaam en rugzak of bagagedrager. Op het hoofd, de armen of benen mag niet.
  • Niet knipperen: ook al lijkt het voor extra zichtbaarheid te zorgen, fietsverlichting mag niet knipperen. Doet het licht dit wel, dan riskeer je een boete.
  • Reflectoren: een rode reflector is verplicht op de achterkant van je fiets. Daarnaast heeft iedere trapper twee gele reflectoren nodig, en de velgen of banden een witte of gele reflectieband.

Laten we er samen voor zorgen dat onze kinderen deze herfst en winter veilig thuiskomen door hun verlichting AAN te zetten.